الجمعة، 8 أبريل، 2011

صندوق لكل مواطن

الانسان عنده عدد اتنين عقل ,عقل واعي ,والعقل اللاواعي .

العقل الواعي دا اللي انت بتستعمله في الاستقبال ,الادراك ,التفكير ,التمييز ,واتخاذ القرار .

العقل اللاواعي دا ممكن نبسطه في انه مركز العادات ,يعني ايه مركز العادات ؟ ,يعني انت دلوقتي كل يوم متعود تصحى الصبح تغسل سنانك مثلا ,عمرك فكرت انت ليه بتغسل سنانك الصبح بالذات ؟ , ومتقوليش عشان النظافه والكلام الفاضي دا ,لانك لو نضيف بجد كنت غسلتها بعد كل وجبه ,يعني لو فكرنا بعقلنا الواعي ,يبقى المفروض نغسل بعد الوجبات كمان ,قلي كام واحد فينا بيغسل سنانه بعد الوجبات ؟ ,اقولك انا انت ليه بتغسل سنانك الصبح ,لانك خايف من السوسه الشريره تاكل سنانك وخايف من الملايكه تعمل حاجات وحشه في بقك ,هتقلي انت اهبل يا بني ؟ ,افهمك يا سيدي ,نرجع لاصل غسيل السنان وانت صغنن عندك سنتين وفرحان بسنانك ,الوالده جت قالتلك اغسل سنانك يا حماده عشان السوسه متاكلهاش ,والملايكه متبهدلكش ,قام عقلك الواعي الساذج ساعتها صدق وخاف من السوسه ,ومره مرتين عشرين غسلت سنانك عشان السوسه ,و مع التكرار بدات تبرمج في عقلك اللاواعي برنامج ,اللي هي انك لازم تغسل سنانك الصبح ,عقلك اللاواعي زي الكومبيوتر,مش هيقولك انت بتبرمجني بطيخ ليه ما الطماطم غاليه ,عقلك اللاواعي هيحتفظ بالبرنامج مهما كان ,وبعد كدا تنسى السبب ,وتستمر العاده ,صدقني لو فكرت في اي حاجه انت متعود عليها هتلاقي ليها اساس عدى على عقلك الواعي ,وهو سمح للفكره دي او البرنامج انه تنزرع في عقلك اللاواعي وينمو لتكون عاداتك

اعرف ان اي حاجه انت بتعملها واي عاده عندك انت مقتنع بيها او على الاقل كنت مقتنع بيها ,الا لو كان حد نومك مغناطيسيا وزرعها في عقلك اللاواعي بدون ارادتك ,المشكله اننا بنركز على العاده وننسى السبب اللي زرع فينا العاده دي .

طيب دلوقتي انا عندي عاده "برنامج في عقلي اللاواعي " اقدر اغيرها ؟ طبعا اقدر اغيرها واغير امها كمان ,بس الفكره ازاي ؟ ,بسيطه زي ما حطيت البرنامج الاول حط غيره ,يعني انت اعرف العاده "البرنامج " الخربان واعمل برنامج مكانه ,الاول استعمل عقلك الواعي ,وفكر قبل ما تعمل الحاجه الوحشه ,اللي هي طالعه من عقلك اللاواعي ,وقله لا يا حبيبي دا كان زمان دلوقتي انا اتغيرت ,ونفذ البرنامج الجديد اللي انت مظبطه ,هنا انت بتتعامل بعقلك الواعي ,بكره بعقلك الواعي ,بعده بعقلك الواعي ,بعد شهر بعقلك الللاواعي , وبكدا تكون اكتسبت عاده جديده ,منكرش انك تعبت في الاول في انك تجتز الشجره اللي كانت بذره وكبرت , اللي انت زارعها في عقلك اللاواعي من زمان ,بس مع الوقت البذره الجديده اللي انت زرعتها هتنموى وتعوضك عن شجره الشوك بشجره تفاح امريكاني ان شاء الله .

ورجاء يريت كلنا نبدأ بموضوع رمي الزباله في الشارع ,الزباله مش لازم تبقى كيس كبييييييييييير يشيله اربعه ,ما انت لو فتحت الكيس دا هتلاقيه مليان علب كنز صغيره ,متستهترش وترمي وتقول هي جت عليا ,ايوه جت عليك وعلى اللي خلفوك ,هو يعني ايدك هتتشل لو شلت علبه العصير ولا الورقه لحد اقرب صندوق زباله ؟ ,يعني هتموت يا اخي لو شلت مكانك بعد ما تاكل في الكليه ورميته في الصناديق اللي ملت الكليه ؟ ,لما تاجي ترمي في الشارع بعد كدا عايزك تفكر وتعرف اني في برنامج وساخه مزروع في عقلك اللاواعي ,وانك لازم تغيره وتنضف بقى ,لو مش عشانك عشانا احنا يا جدع ,انت وسخ دي مشكلتك ,متعيشنيش في مكان وسخ .

اللي دفعني لكتابه النوت دي ان في اخ مصري محترم كان في الكليه بياكل شبسي عادي زي اي مصري ,وبعدين رمى الكيس على الارض ,قام واحد ماليزي ماشي وراه شال الكيس ورماه في الزباله ,احكم انت مش حاكم انا .

لا يغير الله ما في قوم حتى يغيروا ما في انفسهم

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق