الجمعة، 15 أبريل 2011

دول طيبين اوي يا خال

لو قلتلك ان انا ماسك في ايدي حاجه سمره ,و بزراير ,وليها شاشه ,وقلتلك ايه اللي انا ماسكه هتقولي ايه ؟؟

هتقول موبايل ,هاقولك لا دا االه حاسبه ,هتقول االه حاسبه هاقولك لع دا ريموت التكيف بتاعنا ,يبقى انت نظرتك وتخيلك للاشياء بيختلف عني وعن مسعد وعن ابراهيم ,يا ترى دا ذنبي انا ؟ ,ذنب مسعد ؟ ,ذنب اللاله الحاسبه ؟ ولا ذنبك انت ؟؟؟

عزيزي المواطن ,صوابعك مش زي بعضها ,وصاوبعي مش زي صوابع امك ,يبقى لما تسلفني الشراب بتاعك وميجيش على مقاسي ,متقولش ان صوابعي صغننه انت اللي صوابعك حوافر .

اسهل حاجه عندنا اننا نطلع العيب في اللي حوالينا ,في الظروف ,في القدر , في الحظ ,انما اننا نفكر ان ربما , جايز ,لعل ,ماي بي العيب في حضراتنا لاااااااااااااااا .

في الفتره الاخيره لاحظت تبرم وتذمر زملاؤنا طلاب طب على حياتنا ,اشي اللي يطالب ان بنات طب تبقى احلى ,واللي بيطالب ان ولاد طب يبقوا اشيك ,واللي بيعقد المقارنات بينا وبين طلاب الكليات التانيه ,المهم ان الاخوه والاخوات طلعوا ان العيب على الكليه في الاخر ,وان الواحد لما بيدخل كليه طب ,بيكبوا على وشه مية نار ,وبيقطعولوا هدومه ,وبيسحبوا من اخواتنا الميك ااب ,وبياخدوا علينا تعهدات اننا منتمتعش ولا نعيش حياتنا ولا نشوف فرح ابداااااااا والا هيحرمونا من مكافئة الثانويه العامه .

وبما اني طالب طب ,فمن حقي اني ادافع عن الكليه وعن نفسي ,انا من وجهة نظري ان العيب مش في الكليه ,العيب في الناس اللي في الكليه , مش الكليه اللي حولتك الى ظل انسان ,الى شخص تعيس ,كئيب ,متخلف اجتماعيا ,انت اللي كدا من يومك ,افتكر كدا ايام الثانويه ,هتلاقي نفسك نفس الكئيب الممل اللي هو انت الان ,يبقى متقولش ان طب كئيبه واداب حلوه ,قول انا كئيب وهافضل طول عمري كئيب ولو دخلت كليه اقتصاد منزلي حتى هاقعد اذاكر مادة التريكو ولما اخلص هاراجع على مقادير الطبيخ ,ممكن تقولي ما انا لو معملش كدا هاسقط ,وانا ممكن اقولك حمرا .

من و احنا صغننين وهما مفهمنا ان المذاكره عكس اللعب , وانا شايف ان دا غلط ,انت عند 24 ساعه في اليوم ,30 يوم في الشهر 9 شهور دراسه ,متفهمنيش انك متعرفش تقسمهم بين دراستك ولهوك ؟ ,الفكره في طالب طب انه بيذاكر 12 ساعه وال 12 الباقيين بيفكر في مذاكره بكره ,قلقان على الامتحان بتاع امبارح ,خايف زميله يبقى ذاكر اكتر منه ,خايف ينسى الانسرشن بتاع الباي سيبس ,طالب الطب بيضيع وقته ,ااه بيضيع وقته ,يعني بدل ما تطلع من الامتحان تسال عن اجابه السؤال كذا ,وتطلع غلطان ,وتكتئيب وتروح مغموم ,وتروح تنام وتضيع اليوم اللي كنت ناوي تااخده اجازه ,وترجع تقول طب خلاني كئيب ,اطلع من الامتحان ومتسالش ,لسبب بسيط اللي اتهبب اتهبب ,يعني لو غلطت هتدخل تصلحها ؟؟ ,اطلع ابدا يوم اجازتك على طول متضيعش وقتك ,و مش معنى انك بتلعب انك بتخيب او انك واخده من وقت مذاكرتك ما هو متفهمنيش انك 24 ساعه على الكتاب ؟ ,انا بقولكش متذاكرش انا بقولك لما تخلص استغل الوقت دا صح , زي ما بتخطط للمذاكره خطط للعب ,المشكله فيك مش في طب ,كل الكليات بتمتحن ,كل الكليات بتذاكر ,كل المذاكره بتخلص سواء طب او اداب ,الفكره انت بتعمل ايه بعد ما تخلص ؟؟؟؟

هاحكيلكم عن ناس انا اعرفها في كليات طب ,انا مش هتكلم عن المذاكره ,انا هتكلم على ما بعد المذاكره ,واحد راح عمل سكاي دايفنج يعني نط بالبراشوت ,واحد ساق طياره ,و حضر حفله لارمين وتياستو دول مشهورين بس انت متعرفهمش ,واحد زار ستامفورد بريدج دا ملعب تشيلسي , واحد قفل ما يقارب 200 لعبه ,واحد احترف جميع العاب القهاوي ,طاوله ودوميونز وشطرنج ,واحد مسبش مسلسل الا ما شافه , واحد قرا اكتر من 200 كتاب , واحد سافر امريكا , وغيرهم وغيرهم من اللي عملوا حاجات انت بس بتحلم بيها ومفكرها محرمه على امثالنا ,انما العيب مش في الحاجات دي لان لو واحد في طب عملها يبقى العيب مش في طب العيب فيك .

وموضوع البنات اللي مش عاجبينك ,ما هو لو مش عجبينك يا حبي يبقى متريلش عليهم ,ولا هو فقر وعنطزه ,في اي مكان في الدنيا ,في طب في اداب وحتى في الازهر في بنت حلوه وبنت وحشه ,ملهاش علاقه بالكليه , في بنت بتحط ميكاج وواحده لا ,في بنت بتحط ميكاج صح وبنت بتحط ميكاج غلط بنت بتحب كدا واخرى بتحب كدا ,دي ازواق واراء ,واللي مش عاجبك بيعجب غيرك ,انت مش من حلاوتك قوي يعني عشان تحكم ,واراهن ان اللي عامل جروب زي دا واحد معرفش بنت ولا كلم بنت في طب قبل كدا,ولا حتى شاف بنت في اداب قبل كدا ,خلينا نبص لحالنا ونسيب الناس في حالها ,و بلاش تعيب على الحاجه اللي انت مش عارف توصلها .

في الختام ,يا ريت نبطل موضوع التعميم ,متعممش اللي بيحصلك على الباقي ,ركز في نفس وشوف العيب في مين ,هتلاقيه فيك انت لوحدك ,وابدا صلح في نفسك ,طب مش ضلمه زي ما احنا بنقول ,احنا اللي عقولا ضلمه ,ما تحملش غيرك مسؤوليه الملل اللي انت عايش فيه ,يومي 24 ساعه يومك 24 ساعه يوم طالب اداب 24 ساعه ,الفكره في اللي بتعمله في ال 24 ساعه

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق