الاثنين، 2 مايو 2011

مامااااااااااااا فين الفول ؟؟!!

عارف اعلان انا كدا انا اسبرايت ؟؟ ,اهو انا كدا انا فول ,يا سيدي بعرفش ابدا يومي غير بلواية الفول "لوايه اي ساندوتش اي شطيره " ,ومش اي فول ,لازم فول امي ,اللي بتعمله بايدها ربنا يخلهالنا ,وتهرسه وتحط عليه فلفل حامي ,وزيت زيتون ,وشويه طماطم ,وتعالى يا حماده يا حبيبي كل عشان تروح الكليه .

تسمع عن ال "الفيزيكال ديبيندانس " ؟؟ ,اهو انا كدا بالنسبه للفول , لو ماكلتش فول كمياء ( كمية ) المخ عندي تتلخبط ,وتفكيري يتنيل , وردود افعالي تبقى عجيبه ,دا افعالي ذات نفسها بيبقى ملهاش تفسير .

المهم في يوم حصل ,اللي الواحد كان خايف منه , امي مجابتش فول ,مفيش فول على الصبح ,مش هاخد جرعتي ,بتقولي وبكل بساطه كدا ,كل جبنه ,كل بيض ,قال يعني الجبنه والبيض هيعملوا حاجه ,واحد بيشرب حشيش ,ينفع تعوضه بسجاره كيلوباترا ؟؟ ,مكنش اتعذر ولا باع جذر .

وطبعا لاني عيل مؤدب ,وشطور وبسمع الكلام ,اكلت جبنه ,عشان لو كنت اكلت بيض كان عبحي رد عليا وقالي " بيض يا بيض " ,المهم ,وزي ما توقعنا كمية مخي اتلخبطت وبقيت شخص تاني ,شخص غريب عجيب ,ممكن نقول اني بقيت مجنون .

اول ما دخلت اغسل وشي ,حطيت شويه الميه في ايدي , وهوبا طسيت وشي ,هتقولي طبيعي , هاقولك اتقل عليا ,اللي مش طبيعي بقى ,اني رفعت وشي وهو مبلول ,قدام المرايه ,استنى لما نقطة ميه تتجمع على طرف منخيري ,واقوم نافخ ,تقوم طاااااااااااااااااايره وعلى المرايا ,متسالنيش بعمل ايه ,بقولك مجنوووووووون ,لا والادهى اني مستكفتش ,دا انا قمت نافخ 3 نفخات ب 3 نقط , وسبتهم يتسابقوا , وانا بعلق على السباق المثير ,وامي بره بتنده " انت بتكلم نفسك يا حبيب ماما ؟؟ " .

المهم بعد ما السباق خلص ,طلعت من الحمام على قوضتي , فتحت الشباك اتفرج شويه على الشمس ,وهي بتطلع حبه حبه ,فتحت اللاب ,فتحت الفيس ,وطبعا كالعاده النت زباله , قلت البس عبال ما الفيس يفتح ,وقلت وانا بلبس اشغل اغنيتين جايز يعدلوا مزاجي ,اسمحلي افكرك , انا دماغي فيها عنصر كميائي مهم جدا ناقص ,يعني ما انا على وشك انه اعمله انا غير مسؤوول عنه امام القضاء سواء مدني او عسكري ,حضرتك قاعد بدور على حاجه البسها ,واذا بنصي التحتاني يخرج عن السيطره ,ويتمايل ,ااه يتمايل , واذا بس احط القميص على كتفي ,وانا واقف بالفانيله ,وعشان الرقابه بنطلوووووون كروهات ,وامسك الفرشه ,واغني ,ااه بغني ,انا بقولكش ان صوتي حلو ,بس هي طلبت معايا اغني ,لا واتفرج على نفسي في المرايه وانا بغني , بقولك معنديش فوليك اسيد ,دماغي مش شغاله ,كل دا وامي بتنده " انت يا زفت اخوك في ثانوية ونايم " وعبدالباسط بيصرخ "انا انا انا موش عارفني " .

طبعا تحت ضغوط خارجيه ,قررت اني ابطل والبس هدومي بقى , عشان خاطر عيون اخويا اللي في ثانويه ,المهم انا بحب الكروهات جداا ,دا ملوش علاقه بالفول , ولا اقولك ليه علاقه بعيده ,هتقولي ازاي ؟؟ ,الموضوع وما فيه ان الكروهات بتداري الكرش ,ااه عندي كرش صغنن ,وفي طريقه الى الزوال ان شاء الله ,المهم لفعت القميص الكاروهات الاخضر ,والبنطال الكحلى ونزلت للموقف ,وامي بتنده " حرك نفسك شويه وبطل تكاتك بقيت زي الكرنبه " .

وطبعا سمعت كلام ماما ,وركبت التكتك لحد الموقف ,انا بحب اركب في الميكروباص في الكرسي الوراني على اللمين ,ليييييييييه ؟؟ ,عشان اولا ملمش الاجره وقد اشرت الى هذه المعضله في نوت سابقه ,وكمان عشان ابقى مستريح ,شباكي جنبي ,عايز افتحه افتحه ,عايز اقفله اقفل امه ,وانا بموت في اني اطلع ايدي من الشباك ,استمتع بالهوا ,اهبل بقى ,ونصيحتي ليك متركبش في موقعي دا لو العربيه 2009 فما فوق ,مش هتلاقي شباك ,وهتقعد قدامك واحده بنت ,وتضطر تقفل الشباك ,عشان الطرحه متتطايرش , وانت تتسلق ورا ,لدرجه انك تحاول تسيطر على عقلها بالتخاطر عشان تفتح الشباك ,وفي الاخر تموت فطسان ,ودي قصه حقيقيه ,كل دا وانا بنده للسواق " الدوران معاك يا اسطى " .

انا بنزل الدوران , ولو في حاجه اتعلمتها انا واصدقائي من الدوران ,انك لو في اتوبيس اركبه , ولو اضطريت اسفا انك تركب تاكسي ,اليك نصيحه اخويه ,عشان متتثبتش ,وتنضرب على قفاك , تقعد تحرق في دمك شهر بحاله ,لحد ما يجيلك قرحه وتموت وكل دا عشان جنيه ,لما تركب التاكسي ,متدلوش فلوسه غير لما توصل ,لان سعادتك لو معجبتوش الاجره ,وطلب زياده , وانت طلبت معاك متدلوش زياده هيوقفك بعيد عن مشوارك ويضربك وياخد منك اللي هو عايزه ,وبذلك تبقى اتضربت على قفاك وكمان موصتش لحد مستشفى الجامعه ,اما بقى لو ضربك قدام مستشفى الجامعه اهو على الاقل وصلت يا جدع ,والنصيحه التانيه , انت اعمل حسابك وكون فااكك ,تنزل من العربيه ,تمد ايدك من الشباك , ايدك بس يا بابا , تحطله الاتنين جنيه , وتجري على المستشفى تتحامى في الحرس لو ثولت له نفسه الدنيئه بالشر , كل دا والسواق بينده "فاضل جنيه يا دكتور ,فاضل جنيه يا ابن التيييييييت " .

وصلت المستشفى معزز مكرم ,واللي يعرف مجموعه بي انف واذن يعرف انا بتكلم على ايه ,الدور الخامس يا ولاد التيييييييت ,هي ناقصه ,دا انا بوصل الراوند فوق موحوح ,هافهم ايه بعد رحلة ابن بطوطه دي ؟؟؟ ,بس طبعا لاني النهاردا مش عاقل ,فانا فوجئت ان ممكن في الطريق الى راوند الانف والاذن ممكن تسلي نفسك خالص لحد ما توصل ,تبدا التسلية بالشاشه السامسونج ال 32 بوصه اللي في مدخل المستشفى ,مين منا ما جاش في باله انه يسرقها ,انا فكرت وخططت ,الموضوع بسيط ,انا واتنين صحابي هناجر عربيه بس يكون مرسوم عليها سامسونج ,او نرسم احنا يا سيدي , وناجي نقولهم اننا قسم الصيانه جاي يتاكد من فاعليه المنتج ,وهوب نشيل الشاشه ,هوب نحطها في العربيه ,هوب نرجع العربيه ,وهوب نخبيها في شقة عبحي ,ونبقى نوصل وصله عشان دوري الابطال .

بعد ما تعدي الشاشه ,عندك الممر ,اهو دا احلى ما في الراوند ,بص لو المراوح مقفوله ,افتحها ,طول ما انت ماشي شد الحبل النازل , وشغل الشفاطات كمان ايه المانع ,بقولك ماكلتش فوووووووووووول ,اهو انا بقى لقيتها مفتوحه ,تخيل اعمل ايه ؟؟ ,معرفش ليه بس تخيلت اني طياره شراعيه , والمراوح بتزقني لمين وشمال ,متخيل دكتور محترم ماشي يتنطوح لمين وشمال ؟؟ لحد ما توصل ,كل دا والعامل اللي ورايا بيقول في سره , "ربنا يهدي ويشفي كل مريض " .

تطلع السلم يا حدق ,وتترزع في الراوند ,طبعا صحتك خلصانه ,لما احنا الدكاتره بنموت عبال لما نوصل للدور الخامس ,عايز افهم ازاي ,عيان المفروض عنده مشكله في منخيره انه يوصل سليم ؟؟ ,كل دا والدكتور بيقول " الدكتور ابو كروهات سرحان في ايه يا شاطر ؟ "

انا طفل وهافضل طول عمري طفل , وانا عندي سبعين سنه برضه طفل .

انا مجنون ,وهافضل طول عمري مجنون ,و حتى لو بقيت اكبر دكتور هافضل برضو مجنون .

الدنيا حلوه ومجنونه والوانها بمبي ,احنا اللي لابسين نضاره سوده ,احنا اللي بنجري ورا الكاابه والحزن , وسايبين السعاده والفرح , اتعودنا على الهم والغم لحد ما الهم ركبنا ودلدل رجليه .

ليه بنقتل الجنون اللي جوانا ؟؟ , ليه حابسين الطفل اللي جوانا لحد ما هيتخنق ويموت ؟؟ .

ليه لسه بندور على السعاده رغم اننا ممكن نصنعها بادينا ؟؟ .

الدنيا خرباااااااانه يا عم خربانه متاخدهاش جد ,استمتع ,انت هتعيش مره واحده بس .

بطل اكل فول وخليك سعيد ,بطل اكل فول وخليك مجنون .

بطل اكل فول وعيش بقى .....................................................تمت

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق